'Ik heb een suikerdipje'

door
Leen Seminck
Laatst bijgewerkt op
5/19/2022
'Ik heb een suikerdipje'

Hoe kan je dit voorkomen?

Momenteel ben ik aan het werk vanuit Barcelona en in een ander land is het altijd wat zoeken naar producten. Ik had wat inkopen gedaan in de supermarkt, maar kocht magere natuuryoghurt ipv kwark en at dus een kleine portie yoghurt met wat fruit als ontbijt in de ochtend i.p.v mijn gebruikelijke grote portie kwark met fruit én noten/zaden/pitten.

Wat is het probleem?

Na mijn yoghurtontbijt drink ik vaak een koffie met daarbij ook nog een koekje, sorry not sorry, nog steeds een Strak Plan! Doordat ik maar een kleine hoeveelheid eiwitten binnen heb door de yoghurt ipv kwark en geen noten/zaden/pitten erbij krijg ik vaak een uurtje na het ontbijt een suikerdipje

Kwark is hoog in eiwitten, noten/zaden/pitten brengen naast extra eiwitten ook nog een portie gezonde vetten aan. Deze zorgen samen met de eiwitten voor een langzamere vertering en een langer verzadigend gevoel. 

Doordat mijn ontbijt dus uit onvoldoende eiwitten en gezonde vetten bestaat, maar voornamelijk uit koolhydraten en (vruchten)suikers is de kans dus groter dat ik sneller een suikerdipje krijg. 

Hoe zorgen we er bij Strak Plan voor dat dit niet voorkomt?

Eén van de principes bij Strak Plan is het werken met eetpauzes. Deze zullen ervoor zorgen dat je lichaam tussen de maaltijden voldoende rust krijgt, maar ook dat het lichaam ‘getraind’ wordt om ook eens energie te halen uit de vetreserves. Om met deze eetpauzes te kunnen werken dient er gekeken te worden naar een goede samenstelling van de maaltijden. Doordat we werken met 3 hoofdmaaltijden, met eventueel een gezond dessertje ipv een tussendoortje, zorgen we ervoor dat de 3 maaltijden ook verzadigend genoeg zijn om een eetpauze van 4-6u te kunnen doen. Zelf aan de slag gaan met dit principe?

Zo zorg je ervoor dat je lichaam rust krijgt tussen de maaltijden, energie haalt uit zijn vetreserves en jij ook mentale rust krijgt! Je moet namelijk niet om de 2-3u denken ‘ga ik een stuk fruit nemen of toch maar die koek?’.  

Wil jij direct aan de slag met een (voedings)schema van Strak Plan? Koop dan vandaag nog ‘Jouw Strak Plan’ aan in de webshop! Binnen de 48u ontvang je alle informatie om aan de slag te gaan!

Wens je een begeleiding? Kies dan een 1 op 1 traject of kijk even naar de online cursus ‘Skip the diet’.

Door Leen Seminck - diëtiste Strak Plan