Ketonen bij duursport

door
Leen Seminck
Laatst bijgewerkt op
12/27/2020
Ketonen bij duursport

Eerst en vooral moet gezegd worden dat ketonen (esters) innemen bij een sportprestatie nog iets anders is als een ketogeen dieet volgen.Uit onderzoeken is gebleken dat een ketogeen dieet een tekort aan anti-oxidanten kan geven (door schrappen van vee

Wanneer we kijken naar de sportprestatie, is gebleken dat sporters op een koolhydraatrijk dieet een lager subjectief gevoel van vermoeidheid hadden dan deze op een ketogeen dieet.

Tijd tot uitputting

Ook werd er getest naar de tijd tot uitputting. Beide groepen volgden eenzelfde trainingsprogramma, maar groep A deed dit op een vetrijk, ketogeen dieet  terwijl groep B dit deed op een koolhydraatrijk dieet. Aan het begin van het programma was de tijd tot uitputting bij beide groepen gemiddeld 40 min. Na 7 weken was dit bij groep A (ketogeen dieet) 65-70min, maar bij groep B (KH-rijk dieet) was dit 100min geworden.

Oxidatie van koolhydraten

Een andere factor waar gekeken naar kan worden, is de oxidatie van KH tijdens de inspanning. Bij groep A (ketogeen dieet) was de bijdrage van KH in het metabolisme gereduceerd naar slechts 30% waarmee we kunnen besluiten dat het KH-metabolisme (bij een ketogeen dieet) fel onderdrukt wordt bij een inspanning van lange duur. Nu, de vetbijdrage was wel substantieël groter in het vetmetabolisme, maar dit is eigenlijk een negatief aspect. Het vergt namelijk meer O2 (zuurstof) om vetten te gebruiken als energiebron dan koolhydraten. Er is dus meer zuurstof nodig voor dezelfde inspanning. (Duur)sporters zullen dezelfde mening hebben als mij, dit is niet voordelig. Verder kunnen we ook nog besluiten dat er ook een daling van de glycogeenconcentratie is in de spieren, onderdrukking van het KH-metabolisme vond plaats en dit resulteerde ook in een slechtere aanvulling van de glycogeenvoorraad in de spier(en).

Acidose van het bloed

Tot slot werd ook gezien dat bij het toedienen van ketonen er een acidose van het bloed optreedt. Dit kon wel opgelost worden inname van bicarbonaat.

Om dan even verder te gaan op het effect van het toedienen van zowel ketonen als bicarbonaat. Hier werden wel positieve resultaten mee bekomen. Bicarbonaat kan de acidose, die ketonen teweegbrengen, binnen de perken houden. Ook op het katabole effect na trainingen werd een positieve evolutie gezien. Het katabole effect was lager en een hogere trainingsbelasting kan dus zo langer aangehouden worden. Denk maar aan wielrenners die 3 weken lang iedere dag een rit moeten rijden in de Tour de France.

Conclusies

Verder werd er ook een lagere concentratie urinaire adrenaline en noradrenalineconcentratie waargenomen. Activiteit van het sympathisch zenuwstelsel was lager gedurende de slaap wat als resultaat geeft dat er een beter herstel zal zijn ‘s nachts door een betere slaap. Ketonen kunnen dus ook een stressreducerend effect hebben. 

Voor de volledigheid. Inname van ketonen. Hiermee bedoel ik: D-beta-hydroxybutyraat- (R) - 1,3 butanediol monoester. Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Mail gerust naar leen@strak-plan.be!