Mijn buik is net een ballon

door
Leen Seminck
Laatst bijgewerkt op
6/23/2022
Mijn buik is net een ballon

Je bent al goed bezig met gezond eten, maar toch lijkt je buik soms een ballon? I feel you!

Naam: Leen Seminck
Leeftijd: 29 jaar
Functie: oprichter Strak Plan en als tiener te maken gehad met prikkelbare darm, wel eens een buikgriepje, incl de antibioticakuren en klaar om jou te laten inzien dat je NIET ‘moet leren leven met het feit dat je buik wel eens opgeblazen staatzoals sommige hulpverleners wel eens zeggen?

Onlangs had ik een voedselvergiftiging of toch een (buik)griepje? Wie zal het zeggen, maar de dagen nadat ik genezen was, zag ik wel direct wat er aan de hand was. Het evenwicht in mijn buik was weer ver te zoeken. Bij het opstaan leek het al of ik 4 maand zwanger was, en nee dat was niet het geval. Wat was er dan wel aan de hand? 

Doordat ik ziek was geweest hadden de ‘slechte bacteriën’ waarschijnlijk even de overhand genomen in mijn darmflora waardoor deze vrij schip hadden om gisten te produceren wat leidt tot een opgezette buik.

Hoe zorg je voor een minder opgezette buik?

Meld jij je aan in de praktijk voor prikkelbare darm, maar bijvoorbeeld ook voor afslanking, en vertel je ons dat je hier wel eens last van hebt, dan zijn er alvast enkele vragen die standaard volgen:

  1. Heb je (onlangs) een buikgriep gehad of ziek geweest waardoor je antibiotica-kuur moest nemen?
  2. Neem je maagzuurremmers?
  3. Heb je veel stress?

Antibiotica 

Het doel van antibiotica is het doden van de slechte bacteriën, welke ervoor zorgen dat jij ziek bent. Echter zal er ook steeds een deel van de goede bacteriën slachtoffer worden van deze antibioticakuur. 

Te veel slechte bacteriën in je darmen kunnen ervoor zorgen dat jouw verteringsproces wordt verstoord. Probiotica zijn gezonde bacteriën die helpen om jouw darmflora te in evenwicht te houden en deze evenwichtige flora helpt om voedsel af te breken en voorkomt gasvorming – en dus je opgeblazen buik. Je kan dus eens kijken om even een probiotica-supplement te nemen, zeker na een antibiotica-kuur. 

Denk hierbij aan Enterol, maar ook bijvoorbeeld Yakult. Yakult is een gefermenteerde zuiveldrank met 20 miljard L.Casei Shirota bacteriën, ofwel: goede bacteriën.

Pre- of probiotica? Ken het verschil

Belangrijk is wel even het verschil tussen pre- en probiotica uit te leggen. 

Probiotica

Dit zijn de goede bacteriën die je darmflora in balans houden en dus noodzakelijk zijn voor een goede spijsvertering.

Prebiotica

Dit is een verzamelnaam voor alles wat ‘voedsel’ is voor die goede bacteriën in je darmen. Vandaar dat het dus belangrijk is eerst de balans te herstellen vooraleer je prebiotica neemt. 

Start je bijvoorbeeld met prebiotica in plaats van probiotica als er een teveel aan slechte bacteriën is in je darmen, dan kan je jouw klachten net nog erger maken doordat je jouw slechte bacteriën net nog meer voedt

Prebiotica komt voor in veel voedingsmiddelen die je waarschijnlijk dagelijks eet. Denk maar aan ui, look, prei, banaan, asperges,...  Niet toevallig dus dat als je darmflora uit balans is, je last krijgt van een opgeblazen buik. Je voedt met deze voedingsmiddelen ook je slechte bacteriën.

Maagzuurremmers

Laat me jou dit zo makkelijk mogelijk uitleggen.
Maagzuurremmers zorgen ervoor dat er minder maagzuur wordt geproduceerd waardoor jij minder last krijg van het brandend gevoel in je maag of zelfs het brandend gevoel in je slokdarm. Echter heeft maagzuur een belangrijke functie, nl het teveel aan bacteriën doden. 

Wat we heel vaak in de praktijk zien, is dat iemand die al jaren een maagzuurremmer neemt, wel eens komt aankloppen met klachten aan de darmen

Hoe dit komt? De bacteriën die niet gedood zijn in de maag door het maagzuur kunnen makkelijk doorstromen naar de darmen en daar dus feest vieren.

Stress

Stress zorgt ervoor dat je bijnieren het stresshormoon cortisol aanmaakt. Cortisol heeft een negatief effect op jouw spijsvertering.

Tot slot wil ik ook nog even stilstaan bij het belang van vezels. Ze dragen bij aan een gezonde spijsvertering en geven je een verzadigd gevoel. Zo verminderen ze dus ook het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.  

Een tip om jouw vezelinname te verhogen? Verhoog deze geleidelijk aan! Je lichaam moet hier aan wennen. Zo’n 5g/dag verhogen bijvoorbeeld is een goed tempo. Aarzel zeker niet even onze hulp in te schakelen om dit samen met jou te bekijken.

⚡️ Wil jij direct aan de slag met een (voedings)schema van Strak Plan? Koop dan vandaag nog ‘Jouw Strak Plan’ aan!
Binnen de 48u ontvang je alle informatie om aan de slag te gaan!

Door Leen Seminck - Oprichter en CEO Strak Plan