Veelgestelde vragen aan de diëtiste

door
Leen Seminck
Laatst bijgewerkt op
5/13/2022
Veelgestelde vragen aan de diëtiste

Jij wil werken aan een gezonde(re) levensstijl, maar je zit met een heleboel vragen?

Hier vind je de meest gestelde vragen in de Strak Plan praktijk!

1. Bevat fruit ook suiker? 

Ja
Voornamelijk fructose.
Naast fructose levert fruit ook vitaminen, mineralen en vezels. Deze laatste zorgen voor een vertraagde opname van de suikers in ons lichaam. Fruit bevat dus wel degelijk ook een vorm van suiker en 2 tot 3 porties fruit/dag is dus voldoende.

2. Is glutenvrij pasta gezonder dan volkoren pasta?

Nee
Als je niet glutenintolerant bent, is volkoren pasta zeker  een goede keuze.
Glutenvrije pasta is meestal pasta op basis van maïs voor mensen met coeliakie (glutenintolerantie). Naar gezondheid toe is dit niet noodzakelijk gezonder. Er wordt aangeraden om voor volkoren pasta te opteren ipv witte pasta omwille van het hogere vezelgehalte. Ben je dus niet glutenintolerant, kies dan gerust gewone volkoren pasta. Een glutenvrij eetpatroon is enkel aan te raden als je glutenintolerant bent.

3. Klopt het dat hoe donkerder de chocolade, hoe gezonder deze is?

Chocolade is een combinatie van o.a suiker, cacaopoeder en cacaoboter. Pure chocolade bevat meer cacaomassa dan bijvoorbeeld melkchocolade of witte chocolade en is gunstiger voor de gezondheid. Ga bij voorkeur voor chocolade met minimaal 70% cacaomassa. Als je de ingrediëntenlijst van chocolade leest zie je vaak dat het eerste ingrediënt suiker is. En er dus het meest in zit. Een ideale samenstelling zou zijn: zo veel mogelijk cacaomassa en zo min mogelijk suiker. Naast gunstige stoffen (flavanolen in cacao zijn antioxidanten) bevat het ook verzadigd vet en veel kcal. Eet chocolade dus met mate, maar kies zeker de donkerste varianten..

4. Zijn verse groenten beter dan diepvries groenten?

Groenten bevatten vezels, vitamines en mineralen die een positieve invloed hebben op de gezondheid. Het levert weinig calorieën en veel voedingsstoffen. Het is aan te raden om zo veel mogelijk te variëren. Verse groenten zijn net net zo gezond als diepvriesgroenten. Er gaan zelfs minder voedingsstoffen verloren wanneer groenten na de oogst direct ingevroren worden. Als we ervoor zorgen dat we standaard groenten in de vriezer hebben liggen, komen we makkelijker aan onze dagelijkse portie groente!

5. Wat bedoelt men met “zonder toegevoegde suikers”? 

Product kan geen toegevoegde suikers bevatten, maar nog steeds natuurlijk suikers. Een voorbeeld hiervan is:  yoghurt. Hierin zit nl van nature lactose, melksuiker, in. Meer info hierover kan je ook vinden in de online cursus 'Leer etiketten lezen - King van de verpakking!'

6. Is gedroogd fruit gezond?

Je kunt soms prima gedroogd fruit nemen, maar wees je bewust dat dit veel energie en suiker bevat. Rozijnen en bananenchips zijn voorbeelden van gedroogd fruit. Je eet sneller 50 rozijnen in plaats van 50 druiven. Er is niets mis met gedroogd fruit, maar wees je bewust dat dit veel energie en suiker kan leveren. Afhankelijk van je doel, kun je gerust meer or minder gedroogd fruit nemen. Wil je dus eerder makkelijk afvallen, beperk dan het gedroogd fruit wat.

7. Kan ik brood beter vermijden als ik wil afvallen?

Bij afvallen gaat het om je totale energieinname op een dag. Wil je snel afvallen, maar dan vnl vocht en spieren kwijt zijn, dan kan je brood inderdaad mijden, maar! Brood is een bron van koolhydraten en jodium en levert belangrijke voedingsstoffen. Volkorenbrood bevat vezels, B- vitamines, ijzer en mineralen die belangrijk zijn voor het lichaam. Jodium is bijvoorbeeld belangrijk voor een goede werking van de schildklier. We hebben allemaal koolhydraten, eiwitten en vetten nodig voor verschillende functies in het lichaam. In verschillende verhoudingen. Volwassen vrouwen kunnen prima 4-5 sneetjes per dag nemen. Het soort brood is daarbij van belang. Ook kun je brood prima een keer afwisselen met volkoren wraps of volkoren crackers. 

8. Zijn smoothies gezond?

Niet altijd. Smoothies bevatten vaak veel suikers doordat hier vaak meerdere  stukken fruit in zitten. Neem liever een los stuk fruit, dit zal ook langzamer zijn suikers en dus zijn energie afgeven. Maak je smoothie bijvoorbeeld eens door 1 à 2 stuks fruit te gebruiken en aan te vullen met een portie yoghurt, kwark of andere eiwitbron. Zo zal je langer verzadigd zijn en zul je minder suikers van het fruit binnen krijgen. 

9. Is kokosolie gezonder dan andere oliën?

Kokosolie bevat relatief veel VERzadigde vetten, deze willen we zoveel mogelijk VERmijden. Kokosolie is eigenlijk kokosvet daar deze niet vloeibaar is op kamertemperatuur. Een vet dat vloeibaar is op kamertemperatuur, zoals olijfolie, bevat voornamelijk onverzadigde, de aan te raden, vetten. Verzadigde vetten verhogen namelijk het slechte cholesterol. Wissel eens af met verschillende oliën zoals sesamolie, olijfolie, zonnebloemolie of lijnzaadolie. Zo krijg je steeds verschillende voedingsstoffen binnen. Handig om te onthouden: Onverzadigde vetten, Ok, Olie. VERzadigde vetten, VERmijden, Vast op kamertemperatuur.

10. Mag ik na 20u nog eten?

Bij afslanken gaat het om je totale energie inname op een dag. Het tijdstip is daarbij niet van belang. Wel komt het wel eens voor dat mensen minder goed in slaap vallen als ze nog laat eten. Dit is minder gunstig omdat een goede nachtrust belangrijk is voor herstel. Daarnaast verbrand je ook kcal in rust. Als richtlijn kun je aannemen om 2 á 3 uur voor het slapen gaan niet meer te eten als je hier last van hebt. Heb je nergens last van, dan is het geen probleem. Kijk vooral naar wat voor jou werkt.  

11. Waarom is snel afvallen niet aan te raden? 

Door langzaam afvallen verlies je geen spiermassa waardoor bijvoorbeeld je metabolisme niet vertraagt. Meer spiermassa betekent meer energieverbruik. Door langzaam af te vallen voorkom je dat je spiermassa verliest waardoor je metabolisme niet vertraagt. Een traag metabolisme is een beschermingsmechanisme wat ervoor zorgt dat je moeilijker zult afvallen. Val je snel af, zal het ook vooral vocht zijn dat je kwijt bent.  Op een gezonde manier is het haalbaar om 0,5 tot 1 kg per week af te vallen, zo heb je geen spier- en vochtverlies. Vermageren zonder dieet, dat is de meest duurzame manier!

12. Wat eet je best na een sportieve inspanning om je spieren te herstellen?

Iets eiwitrijk zoals kip, kwark, noten,.. Eiwitten zullen er voor zorgen dat je spieren goed herstellen na een (kracht)training. Om je energie terug aan te vullen, kun je zeker ook wat koolhydraten of een gewone, gezonde maaltijd eten.

13. Waarom is het vooral belangrijk om aandachtig en langzaam te eten?

Dit is belangrijk omdat het hormoon leptine er gemiddeld 20 minuten over doet om een seintje door te geven aan je hersenen dat je verzadigd bent. Eet je dus sneller, zal je lichaam niet op tijd een signaal krijgen dat je voldaan bent en is de kans groter dat je jezelf overeet.

14. Welke soorten vetten wil je vooral vermijden?

Verzadigde vetten (verzadigd vermijden) kun je het beste vervangen door onverzadigde vetten (onverzadigd oke). Het vervangen hiervan zorgt voor een verlaging van het LDL-cholesterol (= slechte cholesterol) van het bloed. Ook transvetten wil je zo veel mogelijk mijden, deze zitten voornamelijk in gefrituurde snacks zoals friet en bittergarnituur en verhogen het risico op hart- en vaatziekten.

15. Wat betekent de term light?

De term light is een voedingsclaim.  Een light product vs het gewone product betekent dat er minimaal 30% minder energie, vet of suiker in zit. Het kan dus dat een product met verlaagd vetgehalte wel meer suikers bevat dan het originele doordat dit  toch 30% minder kcal oplevert. Meer info hierover kan je ook vinden in de online cursus 'Leer etiketten lezen - King van de verpakking!'

Hopelijk heb je na het lezen van dit artikeltje jouw inspiratie gevonden om te stoppen met diëten, en wil je echt nooit meer diëten! Gemakkelijk afvallen was nog nooit zo simpel!

Boek gerust jouw
gratis kennismakingsgesprek en dan bekijken we even samen hoe we jou hierbij kunnen helpen! www.strak-plan.be/afspraak-maken           

Door Leen Seminck - Strak Plan diëtiste