Vitamine D en sporters

door
Leen Seminck
Laatst bijgewerkt op
5/10/2022
Vitamine D en sporters

Nieuw ontdekte functies van Vit D

Vit D staat bij de meeste mensen gekend als de ‘zonvitamine’. Zonlicht is inderdaad de belangrijkste bron van vitamine D vermis het lichaam onder invloed van zonlicht zelf vit D kan aanmaken.

Vit D heeft een positief effect op immuunsysteem, celgroei en cardiovasculaire effecten. Hogere vit D spiegels, calcidiol, kunnen zorgen voor een verminderd voorkomen van MS, diabetes, artritis, overgewicht, metabool syndroom,... 

Positief effect op immuunsysteem

Vit D zet cellen van immuunsysteem aan om voor produceren van AMP’s - antimicrobiële peptides. Dit zijn stoffen bekend voor afweer tov bacteriën en virussen die willen binnendringen.

Ademhalingscellen stimuleren. Vit D status heeft een invloed op gevoeligheid van het individu voor bv griep of verkoudheid. Atleten die langdurig en intensief trainen krijgen een onderdrukkend effect op hunimmuunsysteem. Heb je dus een goede vit D status? Misschien zelfs door suppletie, als je zo productie kan stimuleren, kan je het onderdrukkend effect verminderen. Verder is ook bewezen dat atleten die langdurig en intensief trainen een verhoogde kans op infectie van de bovenste luchtwegen hebben.

Vit D zorgt voor aanmaak van anti-inflammatoire cytokines en verlaagde productie van inflammatoire cytokines. Dit zorgt dus voor een verlaagd risico op ontstekingen.

Vit D zorgt voor aanmaak groeifactoren. Denk hierbij aan stoffen die de celfunctie stimuleren en ondersteunen. Dragen zorg voor productie van myeline. Myeline zorgt ervoor dat zenuwimpulsen sneller worden doorgestuurd. Bij een tekort aan myeline zou een impuls er veel langer over doen om via het axon de zenuwcel te bereiken. Denk hierbij dus aan het belang bij sporten welke een snelle reactiesnelheid vereisen.

Spier- en celgroei en differentiatie

Welke atleten hebben nu een verhoogde vit D behoefte?

Atleten die binnen trainen en op tijdstippen zoals 11u-15u, het tijdstip waarop je best 15 minuutjes je handen en gezicht blootstelt aan de zon. We denken hierbij aan oa krachtsporters, gymnasten, zwemmers, basket, vechtsport,...

Atleten met donkere huidskleur 

Atleten die actief zijn op oudere leeftijd, vrouwen, kinderen

Gevolgen van een vit D-tekort

Stoornissen in botmineralisatie wat uiteindelijk leidt tot vervormingen van skelet en botten, osteomalacie en/of beenverweking. Treedt op bij volwassen en leidt tot symptomen zoals spierzwakte, botpijn, botverkrommingen,... 

Bij osteoporose en fracturen door Ca-verlies is de botmassa verminderd en gaat de microstructuur van het bot achteruit.

Bronnen van Vit D

Vette vis en in lagere gehaltes in vlees en eieren. Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten, zelfs champignons bevatten wat vit D. 

Wil je meer advies op maat? Boek dan jouw consultatie via www.strak-plan.be/afspraak-maken

Door Leen Seminck - Strak Plan diëtiste

Sportvoeding, sport voeding, voeding bij sport