Het ketodieet

door
Leen Seminck
Laatst bijgewerkt op
6/24/2022
Het ketodieet

Wat is het? Is het veilig? Kan je er snel mee afvallen?

Het ketogeen dieet verschijnt de laatste tijd veel in de media. Het wekt de interesse op bij veel mensen. Het doel? Snel afvallen.
Maar wat houdt dit dieet nu juist in? Is het veilig? Kan je er snel mee afvallen?

Wat is het ketogeendieet?

Laten we eerst uitleggen wat het ketogeen dieet, of soms ook wel in de volksmond koolhydraatarm dieet genoemd, is. Het berust op het principe van een zo laag mogelijke koolhydraten consumptie. Denk hierbij aan aardappelen, pasta, brood, maar ook fruit).
Normaal gebruikt ons lichaam deze koolhydraten (glucose) als brandstof en levert dit energie. Als we niet voldoende brandstof hebben maakt ons lichaam ketonen aan die energie zullen leveren.

Je energie haal je dus voornamelijk uit vetten en een beetje uit eiwitten. Er wordt aangeraden om max 20 tot 50 gram koolhydraten te eten per dag.
Dit is extreem laag als je weet dat er wordt aangeraden om 50 tot 55 EN% te halen uit koolhydraten.
Voor iemand die 2000 kcal nuttigt zou dit overeenkomen met ongeveer 250 tot 275 gram koolhydraten. 

Bij het volgen van een ketogeendieet maakt het lichaam ketonen aan die de hersenen gebruiken als brandstof

Dit dieet bestaat eigenlijk al 100 jaar! Specifiek moeten we terug naar het jaar 1921 waar het in eerste instantie werd gebruikt voor mensen met epilepsie aanvallen. Bij het volgen van een ketogeendieet maakt het lichaam ketonen aan.
Deze gebruiken de hersenen dan als brandstof.
Deze ketonen zorgden bij sommige mensen voor minder sterke of zelfs geen epileptische aanvallen. Het dieet werd opgepikt door de dieetwereld een aantal jaren later en won zijn populariteit terug door beroemdheden die het dieet promootten.  

Nu wordt het dus vooral gepromoot als hét dieet om af te vallen en worden er verschillende ketorecepten gedeeld op het internet.

Door het schrappen van (volkoren) granen en mindere inname van fruit en groenten kan het zijn dat je niet genoeg vezels binnenkrijgt

Het ketodieet draagt ook wat negatieve gevolgen met zich mee. Er wordt altijd aangeraden dit dieet te volgen onder begeleiding van een arts of diëtist. Veel mensen ervaren namelijk bijwerkingen van de zogenaamde “keto-griep”. Symptomen? Hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid maar ook obstipatie of diarree. Door het schrappen van (volkoren) granen en mindere inname van fruit en groenten kan het zijn dat je niet genoeg vezels binnenkrijgt. Vezels zijn belangrijk aangezien heel wat positieve effecten hebben (verzadigingsgevoel, werken preventief op hart- en vaatziekten,...).

Er is nog vrij weinig onderzoek op de effecten bij het lang volgen van dit dieet. Het gewichtsverlies zou te danken kunnen zijn aan de koolhydraatbeperking op zich of aan een verlaagde energie-inname die de koolhydraatbeperking met zich meebrengt. Er is nog weinig onderzoek gedaan naar het feit of een koolhydraatarm dieet beter is dan een gebalanceerd dieet. Uit ervaring weten wij dat je perfect kan afvallen zonder het schrappen van bepaalde voedingsmiddelen. Daarom werken wij niet met lijst van verboden voedingsmiddelen. Dit doen we zodat we ons samen met jou kunnen focussen op het stellen van haalbare doelen. Op een duurzame manier en met blijvend resultaat.

⚡️ Beslis vandaag nog welk afslanktraject bij jou past!

Door Febe Asselman - stagiaire Strak Plan
Herwerking door Leen Seminck - Oprichtster en CEO Strak Plan