Het ketodieet

door
Leen Seminck
Laatst bijgewerkt op
5/15/2022
Het ketodieet

Kan je er snel mee afvallen?

Het ketogeen dieet verschijnt de laatste tijd veel in de media en het wekt de interesse op bij veel mensen. Het doel van velen die dit dieet volgen? Snel afvallen. Maar wat houdt dit dieet nu juist in? Is het veilig? Kan je er snel mee afvallen?

Wat is het ketogeendieet?

Laten we eerst uitleggen wat het ketogeen dieet, of soms ook wel in de volksmond koolhydraatarm dieet genoemd, juist is. Het berust op het principe van een zo laag mogelijke koolhydraten consumptie. Je energie haal je dus voornamelijk uit vetten en een beetje uit eiwitten.  Er wordt aangeraden om zo’n max 20 tot 50 gram koolhydraten te eten per dag, wat extreem laag is als je weet dat er wordt aangeraden om 50 tot 55% te halen uit koolhydraten. Voor iemand die 2000 kcal nuttigt zou dit overeenkomen met ongeveer 250 tot 275 gram koolhydraten. 

Ontstaan

Misschien hoor jij er nu voor het eerst van, maar dit dieet bestaat eigenlijk al 100 jaar! Specifiek moeten we terug naar het jaar 1921 waar het in eerste instantie werd gebruikt voor mensen met epilepsie aanvallen. Bij het volgen van een ketogeendieet maakt het lichaam ketonen aan die de hersenen dan gebruiken als brandstof. Deze ketonen zorgden bij sommige mensen voor minder sterke of zelfs geen epileptische aanvallen. Het dieet werd opgepikt door de dieetwereld een aantal jaren later en won zijn populariteit terug door beroemdheden die het dieet promootten.  

Nu wordt het dus vooral gepromoot als HET dieet om af te vallen en worden er verschillende ketorecepten gedeeld op het internet . Het principe is dus om zo weinig mogelijk koolhydraten te eten (denk maar aan aardappelen, pasta, brood, maar ook fruit). Normaal gebruikt ons lichaam deze koolhydraten (glucose) als brandstof en levert deze onze energie. Als we niet voldoende glucose hebben zal ons lichaam ketonen aanmaken die dan als brandstof zullen dienen. 

Negatieve gevolgen

Het ketodieet draagt ook wat negatieve gevolgen met zich mee. Er wordt altijd aangeraden dit dieet te volgen onder begeleiding van een arts of diëtist. Zonder deze begeleiding kan het vaak de mist in gaan. Veel mensen ervaren namelijk bijwerkingen van de zogenaamde “keto-griep”  namelijk hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid maar ook obstipatie of diarree. Door het schrappen van (volkoren) granen en mindere inname van fruit en groenten kan het zijn dat je niet genoeg vezels binnenkrijgt. Vezels zijn belangrijk aangezien heel wat positieve effecten hebben (verzadigingsgevoel, werken preventief op hart- en vaatziekten,...)

Er is nog vrij weinig onderzoek op de effecten bij het lang volgen van dit dieet. Het gewichtsverlies zou te danken kunnen zijn aan de koolhydraatbeperking op zich of aan een verlaagde energie-inname die de koolhydraatbeperking met zich meebrengt. Er is nog weinig onderzoek gedaan naar het feit of een koolhydraatarm dieet beter zou zijn dan gewoon een gebalanceerd dieet. Moest jij nu iemand kennen of ben jij zelf iemand die het ketodieet volgt en ondervindt alleen maar positieve dingen kunnen wij ook alleen maar positief zijn dat deze levensstijl werkt voor jou. Echter weten wij weten uit ervaring dat je perfect kan afvallen zonder het schrappen van bepaalde voedingsmiddelengroepen. Daarom wordt er bij ons ook niet gewerkt met lijsten van verboden voedingsmiddelen. Dit doen we zodat we ons samen met jou  kunnen focussen op het stellen van haalbare doelen. 

Wil jij direct aan de slag met een (voedings)schema van Strak Plan? Koop dan vandaag nog ‘Jouw Strak Plan’ aan in de webshop! Binnen de 48u ontvang je alle informatie om aan de slag te gaan!

Wens je een begeleiding? Kies dan een 1 op 1 traject of kijk even naar de online cursus ‘Skip the diet’. Te verkrijgen in de webshop van Strak Plan. 

Door Febe Asselman - stagiaire Strak Plan