Herstel jouw relatie met voeding | eetbuien

Klaar om jouw eetbuien te stoppen?
Herstel jouw relatie met voeding | Strak Plan online diëtisten
Wat zijn eetbuien en hoe kom je ervan af? Ontdek de oorzaken van jouw eetbuien en ga aan de slag met mogelijke oplossingen.
door Leen Seminck
Laatst bijgewerkt op 11/10/2023

We begrijpen dat eetbuien een complex en emotioneel geladen onderwerp zijn, en daarom geven we jou graag inzichten en tips vanuit zowel een emotioneel als een wetenschappelijk perspectief.

Stress, sociale druk en rigide diëten kunnen allemaal bijdragen aan het ontstaan ervan.

Een belangrijke eerste stap in deze reis is het begrijpen van het verschil tussen objectieve en subjectieve eetbuien.

Objectieve eetbui

  • Overmatige hoeveelheid voedsel eten

Een objectieve eetbui wordt gekenmerkt door het consumeren van een aanzienlijk grotere hoeveelheid voedsel dan het lichaam fysiologisch gezien nodig heeft. Dit gaat vaak gepaard met het naar binnen werken van voedsel in een kort tijdsbestek.

  • Controleverlies

Het meest onderscheidende kenmerk van een objectieve eetbui is het volledige verlies van controle tijdens het eten.


Hoewel je je bewust bent van het feit dat je te veel eet en te snel, kun je simpelweg niet stoppen.

  • Onrustig gevoel

Tijdens een objectieve eetbui ontstaat een diepgaand gevoel van onrust.
Je weet wel dat je moet stoppen met eten, maar je lichaam luistert niet.
Je gaat lopen ijsberen of wanhopig zoeken naar afleiding.

Oorzaken van een eetbui
Spijt na een eetbui?
  • Gevoel van spijt

Direct na een objectieve eetbui komt vaak een intens gevoel van spijt.
Je vraagt jezelf af waarom je niet kon stoppen en of je dit overmatige eten echt nodig had.

Subjectieve eetbui

  • Meer eten dan gebruikelijk

Bij een subjectieve eetbui consumeer je meer voedsel dan je normaal gesproken zou doen, maar niet noodzakelijkerwijs een excessieve hoeveelheid zoals bij een objectieve eetbui.
Het voelt echter wel aan als een eetbui, zelfs als het dat niet per se is.

  • Relatief beperkte controleverlies

In het geval van een subjectieve eetbui is er enige controleverlies, maar het is niet zo extreem als bij een objectieve eetbui.
Je bent je bewust van het feit dat je meer eet dan gewoonlijk, maar je kunt over het algemeen wel stoppen als je dat wilt.

  • Minder intens onrustig gevoel

Hoewel er enige onrust kan zijn tijdens een subjectieve eetbui, is dit gevoel doorgaans minder intens dan bij een objectieve eetbui.
Dit kan ook fysiologisch verklaard worden.
Bij een objectieve eetbui gaat je lichaam effectief in overdrive doordat er fysiologisch te veel voedsel in korte tijd te verwerken is.

  • Minder intense spijt

Het gevoel van spijt na een subjectieve eetbui is doorgaans minder intens dan na een objectieve eetbui, omdat je meer controle hebt gehouden over je eetgedrag.

Oorzaken

Nu je weet wat de kenmerken zijn van een eetbui en je je hier misschien in herkent, kunnen we even gaan kijken naar wat de oorzaken kunnen zijn.

  • Stress

Stress zorgt er wel eens voor dat we nood hebben aan controle in tijden van chaos.
We denken die controle te vinden in eten, maar het tegendeel blijkt waar te zijn.
Verder zorgt stress er fysiologisch ook voor dat ons lichaam snakt naar eten, en dan nog liefst zoete dingen.
Suikers en koolhydraten zijn de energiebronnen van ons lichaam.
In tijden van stress denkt ons lichaam wel eens dat er niet genoeg energie voorradig is en wil het lichaam dus gaan bufferen.

  • Sociale druk en lijngedrag

Verder zijn sociale druk en lijngedrag een niet te onderschatten factor.
In onze maatschappij is het zo ingeburgerd dat wanneer je slank bent, je ook succesvol, gezond en mooi bent.

Ben je iets zwaarder, dan hangen er al snel veel negatieve vibes rond jou.
Dit gaan we tegen door op dieet te gaan, het liefst zo extreem mogelijk.
Want het moet snel gaan.

Je onthoudt je volledig van chocolade, snoep, koeken, frietjes, pizza, enzovoort.
En daar is de roze olifant.
Hoe meer je jezelf dingen gaat ontzeggen, hoe vaker je hier aan denkt en hoe meer je hier naar snakt.

Denk nu niet aan een roze olifant. Oeps, daar is hij al? ‍
Ontzeg je jezelf dus bepaalde voedingsmiddelen, dan worden deze nog zo aantrekkelijk.
Er schuilt een rebel in ieder van ons?

Hoe stop je jouw eetbuien? 

  • Stop met jouw voeding af te wegen 

Ook op deze manier ben je te fanatiek bezig met jouw voeding.
Vertrouw je lichaam.
Vandaag vraagt het 3 sneetjes brood met beleg, morgen slechts 2?
Dat kan. 

Stop met jouw voeding af te wegen
Stop met jouw voeding af te wegen

  • Sla geen maaltijden over

Gisterenavond niet kunnen weerstaan aan die grote zak chips?
Erna was de bal aan het rollen en moest die chocoladereep er ook nog aan geloven?
Ga dan bij het ontbijt niet compenseren.
Start met een gezond en evenwichtig ontbijt, maar denk wel even na aan wat de oorzaak kon zijn van jouw eetbui gisteren.

  • Stop met ‘cheat days’

Cheat days kan je enkel hebben als je op dieet bent en jezelf dus op bepaalde dagen bepaalde voedingsmiddelen ontzegt.
Stop met jezelf te verwijten dat je zin hebt in chocolade!
Heb je vandaag zin in een stukje chocolade? Neem het dan.

Wacht niet tot morgen of overmorgen waarbij de kans vergroot dat het kleine stukje waar je vandaag zin in had een hele reep wordt tegen morgen.

  • Werk aan gedragsverandering

En dat kan al door aan de slag te gaan met bovengenoemde punten.

» Boek jouw GRATIS kennismakingsgesprek in bij Strak Plan | online diëtisten.
Want jouw eerste stap naar een gezonde levensstijl hoeft niet moeilijk te zijn!

💻 Instagram & Facebook
Door Leen Seminck | Oprichter en CEO Strak Plan & Penstripe

Jouw levensstijl op een duurzame manier aanpakken?

Je kan al Jouw Strak Plan bekomen voor €49,-!

Vers van de blog

Eet Gewoon

Een eetstoornis. En nu?