Een ontstekingsvrij lichaam

Pak de ontstekingen in jouw lichaam aan
Een ontstekingsvrij lichaam | Strak Plan online diëtisten
Ontstekingen in jouw lichaam? Enkele tips!
door Leen Seminck
Laatst bijgewerkt op 10/01/2024

Ben je ooit wakker geworden met een gevoel van stijfheid in je gewrichten, vermoeidheid die maar niet verdwijnt, of de frustratie van gewichtsproblemen die ondanks al je inspanningen blijven bestaan?
Je bent niet alleen.

Deze alomtegenwoordige kwalen hebben dan ook vaak één gemeenschappelijke oorzaak: ontstekingen in ons lichaam.
Ontstekingen zijn een natuurlijke reactie van ons lichaam op schadelijke invloeden, maar wanneer ze chronisch zijn, hebben ze een verwoestend effect op onze gezondheid.

Ze worden geassocieerd met allerlei gezondheidsproblemen, van pijnlijke gewrichten tot hart- en vaatziekten, en van spijsverteringsstoornissen tot overgewicht. Maar er is licht aan het eind van de ontstekingstunnel. 

Als ervaren diëtist begrijp ik de uitdagingen waarmee velen van ons worden geconfronteerd als het gaat om voeding en gezondheid. Mijn doel is om je te helpen begrijpen hoe voeding een krachtig hulpmiddel kan zijn om ontstekingen te verminderen en je op weg te helpen naar een gezonder, vitaler leven.

Eetpauzes bij Strak Plan

Al jaar en dag streven we bij Strak Plan naar het implementeren van eetpauzes in iedereen z’n eetpatroon en kaarten we het belang van ontstekingsvrije voeding aan.
Dit omdat we het effect hiervan hebben onderzocht voor de bevordering van een ontstekingsvrij lichaam.

Of je nu op zoek bent naar gewichtsverlies, het ontwikkelen van een gezonder voedingspatroon of het verlichten van chronische pijn, het toepassen van eetpauzes en het kiezen van ontstekingsvrije voeding kan een cruciale rol spelen in het bereiken van een evenwichtig en gezond leven.

De rol van insuline

Elke keer dat je iets eet, stijgt jouw insulinespiegel.
Stel je insuline voor als vrachtwagentjes, die worden vrijgegeven om suiker uit je bloed te halen en naar je cellen te brengen.

Bij diabetespatiënten rijden de vrachtwagens niet meer optimaal, of zijn de vrachtwagens ongevoelig geworden voor de komst van suiker, waardoor suiker in de bloedbaan blijft circuleren.
Dit is niet alleen schadelijk voor je bloedvaten, maar het legt ook je vetverbranding stil.

Wanneer je insulineniveau stijgt, schakelt je lichaam over naar een soort “opslagmodus”.
Het belemmert de afgifte van energie uit je vetreserves.
Eet je drie volwaardige maaltijden per dag met voldoende eiwitten en gezonde vetten, en een beperkt gehalte aan snelle suikers, dan zorg je ervoor dat je insulinespiegel slechts 3 keer per dag stijgt.


Eet je iedere 2 à 3 uur, dan blijven je insulinespiegels hoog en krijgt je lichaam geen kans om over te schakelen naar vetverbranding.

Eetpauzes zijn niet enkel gunstig voor gewichtsverlies.
Ze hebben ook positieve effecten op laaggradige ontstekingen in het lichaam.
Iedere keer je iets eet, ontstaan er kleine, laaggradige ontstekingen in je lichaam.
Hierdoor voel je je:

  • Minder fit
  • Heb je last van energiedipjes
  • Krijg je te maken met moodswings

Een ontstekingsvrij lichaam | Strak Plan online diëtisten

Jouw lichaam gebruikt al zijn energie om deze ontstekingen te bestrijden, in plaats van jou energie te geven. Eetpauzes brengen je insulinespiegels in een gezond evenwicht en bieden je lichaam de broodnodige rust om zowel laaggradige ontstekingen te verminderen als vetreserves aan te spreken.

Chronische ontstekingen en gezondheidsproblemen

Chronische ontstekingen, die langer aanwezig zijn en niet verdwijnen, zijn schadelijk.
Ze worden geassocieerd met veel gezondheidsproblemen, waaronder hartziekten, diabetes, obesitas, auto-immuunziekten en meer. 

De oorzaak van deze chronische ontstekingen aanpakken is dan ook van cruciaal belang.
Denk aan:

  • Ongezonde voedingskeuzes
  • Gebrek aan lichaamsbeweging
  • Stress
  • Slaaptekort

Ontstekingsbevorderende levensstijlfactoren

Een ontstekingsvrij lichaam | Strak Plan online diëtisten

Slecht slaappatroon

Een slecht slaappatroon zal uiteindelijk ook voor ontstekingen zorgen in het lichaam.
Dit kan onder andere zorgen voor een verstoord immuunsysteem, hormonale disbalans, insulineresistentie, verhoogde eetlust en veranderingen in het darmmicrobioom.

»» Neem eiwitrijke voeding voor het slapengaan, beperk blauw licht in de avond en overweeg eventueel voedingssupplementen.
Zorg bovendien ook voor een ontspannende slaapomgeving.

Weinig beweging

Te weinig lichaamsbeweging kan leiden tot gewichtstoename, insulineresistentie, problemen met de circulatie van bloed en lymfevocht, verlies van spiermassa en veranderingen in het vetmetabolisme.

»» Ga aan de slag met sitting breaks
Vermijd langdurig zitten en integreer regelmatige lichaamsbeweging in je dagelijkse routine.
Denk aan sitting breaks!

Te veel stress

Verhoogde stresslevels in het lichaam zorgen ervoor dat vetreserves vastgehouden worden.
Insulineresistentie, veranderingen in het darmmicrobioom en oxidatieve stress zijn gaan vaak gepaard met hoge stressniveaus.

»» Stressmanagementtechnieken zoals ademhalingsoefeningen, meditatie en yoga kunnen helpen om stress te verminderen.

Maaltijdfrequentie en ontstekingsremmende voeding

Een ontstekingsvrij lichaam | Strak Plan online diëtisten
Een ontstekingsvrij lichaam | Strak Plan online diëtisten

Om aan de slag te kunnen met de eetpauzes zorg je ervoor dat je drie volwaardige maaltijden eet met voldoende eiwitten, gezonde vetten en een beperkt gehalte aan snelle suikers. 

Koolhydraten kunnen worden ingedeeld in enkelvoudige en meervoudige koolhydraten, waarbij de laatste langzame en stabiele energiebronnen zijn.
Kies je vooral voor enkelvoudige koolhydraten denk aan wit brood, koeken of wafeltjes, dan zal je lichaam de hele dag door kleine energiepieken ervaren, gevolgd door energiedipjes.

Naast het tijdstip waarop je eet en de samenstelling van je maaltijden, zijn er specifieke ontstekingsremmende voedingsmiddelen die je kunt integreren in je voeding.

Deze voedingsmiddelen bevatten antioxidanten en kunnen helpen bij het versterken van het immuunsysteem.
Enkele voorbeelden zijn omega-3 vetten, groene bladgroenten, bessen, noten, olijfolie, kurkuma, gember, knoflook, tomaten, kruisbloemige groenten en peulvruchten.

In deze GRATIS infobundel vind je nog meer info over hoe je verder kan werken aan een ontstekingsvrij lichaam, inclusief een krachtige, anti-inflammatoir receptje!

💻 Instagram & Facebook

Door Leen Seminck Oprichter en CEO Strak Plan & Penstripe

Kickstart vandaag nog met Strak Plan!

Ontdek het Kickstart- pakket in onze webshop.

Vers van de blog

Superpakket

Al onze eBooks & werkboeken in 1 pakket