Oeps, je hebt je overeten?

door
Leen Seminck
Laatst bijgewerkt op
5/14/2022
Oeps, je hebt je overeten?

5 oorzaken & oplossingen voor jou

Eerst en vooral moeten we even stilstaan bij de oorzaak dat jij je wel eens durft te overeten.

Wat is jouw voornaamste oorzaak?

Je bent moe

Je kent het wel. Je staat op, maar je voelt al dat je niet goed geslapen hebt. Je start de dag met een tas koffie, maar dit werkt ook niet om wakker te worden. Dan maar een suikerwafel uit de automaat op het werk want je had geen zin om een ontbijt te eten thuis? Wees je bewust van het feit dat je lichaam uit balans is en er meer hormonen aanwezig zijn die je extra willen laten eten.

Ga net nu je moe bent eens een extra wandeling
doen om je hoofd en lichaam fris te houden

Je bent verveeld

'Hmm, wat ga ik eens doen? Ah, hey de koekenkast!’ Even zappen op tv dan maar. Daar hoort natuurlijk een chipje bij?  Ga op zoek naar manieren om de verveling te doorbreken. Bel een vriend(in) op, ga wat sporten, lees een boek/tijdschrift,...

Je drinkt niet genoeg water

Honger of dorst? Je lichaam weet het niet altijd. Drinken doe je niet wanneer je dorst hebt, maar vooraleer je dorst krijgt. Als je een dorstgevoel ervaart ben je eigenlijk al te laat. Water drinken doe je preventief. Dit zal er voor zorgen dat jij minder last krijgt van suikerdipjes, en dus de drang naar suiker, of algemene dipjes van moeheid. Ervaarde je al wel eens hoofdpijn en ging dit over toen je water dronk? Dit komt omdat ook jouw hersenen water nodig hebben om alert te blijven. Zie het maar als een spons die verschrompeld. Dit wil je niet met jouw hersenen, toch?

Je eet te snel/niet bewust

Je eet ook met je ogen. Hebben je ogen dus gemist wat je hebt opgegeten, zal het signaal naar je maag ook trager doorgegeven worden.

Herken je het feit dat je maaltijd op is of je artikel in de krant uitgelezen is, maar je eigenlijk niet weet wat je nu allemaal gegeten hebt?!

Wees je dus bewust van wat je eet en eet rustig. Schep bijvoorbeeld eens eerst een portie uit die je morgen kan meenemen als lunch naar het werk en eet ‘de rest’ op als avondmaaltijd.

Alles-of-niets-gedachte

Na 1 koekje stoppen, dat lukt niet. Je eet al 3 weken geen koeken want je bent op dieet. Nu je een koekje aangeboden krijgt, neem je  direct 4! Voor vandaag is het toch al om zeep, morgen doe je wel verder? Ga dit tegen door gewoonweg niet op dieet te gaan. We bedoelen dan; schrap geen dingen uit je voedingspatroon. Dingen die je niet mag eten van jezelf zal je net zo graag willen eten. Denk maar aan een kind dat geen snoepje mag?

Misschien is dit zelfs nog het belangrijkste, maar verder is het ook belangrijk goed voor jezelf te zorgen. Als je gedurende de dag voldoende voedzame dingen geeft, voorkom je trek en kun je vaak beter naar je lichaam luisteren.

Klaar om te stoppen met overeten? Bekijk zeker ook even onze online cursus ‘Reset your mindset
of boek jouw
GRATIS kennismaking en we bekijken samen hoe we jou het best kunnen helpen!

Wil jij direct aan de slag met een (voedings)schema van Strak Plan? Koop dan vandaag nog ‘Jouw Strak Plan’ aan in de webshop! Binnen de 48u ontvang je alle informatie om aan de slag te gaan!

Wens je een begeleiding? Kies dan een 1 op 1 traject of kijk even naar de online cursus ‘Skip the diet’. Te verkrijgen in de webshop van Strak Plan.

Door Leen Seminck - Strak Plan diëtiste - www.strak-plan.be