Stop met vechten

door
Leen Seminck
Laatst bijgewerkt op
11/6/2021
Stop met vechten

Leer jouw emoties te aanvaarden

Bij Strak Plan focussen we ons ook enorm op de eventueel onderliggende oorzaken van jouw (ongezonde) relatie met voeding. Strak Plan diëtisten gaan samen met jou op zoek naar saboterende gedachten of gevoelens die jou tegenhouden de beste versie van jezelf te zijn. Hoe we dit doen? Met onder andere oefeningen! Hieronder meer uitleg.

Jouw geest stopt nooit met verhaaltjes vertellen. Soms positief, maar vaak ook negatief.

We zijn constant bezig onszelf te vergelijken, evalueren, kritiseren,... Het erge hiervan is dat we het merendeel van de tijd deze gedachten ook voor waar nemen. 

Volgende oefening geeft weer hoe jij het verschil kan maken door jouw gedachten voor waar te nemen of ervoor te kiezen ze niet serieus te nemen. Ik illustreer even het verschil.

Oefening 

Niet alles serieus nemen

Breng je geest naar een gedachte die jou enorm van slag kan brengen onder de vorm ‘ik ben X’. Bijvoorbeeld: ‘ik ben dik’, ‘ik ben lomp’, ‘ik ben nooit goed genoeg’, ‘ik ben dom’,... Hou deze gedachte even vast en neem waar wat dit met jou doet. 

Breng nu jouw geest naar de gedachte ‘ik ben een tennisracket’. Hou deze gedachte even vast en neem waar wat dit met jou doet. 

Je zal gemerkt hebben dat de eerste gedachte jou van streek heeft gebracht en de 2de gedachte je eerder deed glimlachen? Hoe komt dit? Omdat je de 2de gedachte niet serieus nam. Aan de woorden ‘dik’, ‘lomp’, ‘dom’ hecht je meer belang. En waarom? Het zijn toch ook maar woorden? 

Hoe leer je jezelf dan af te stappen van deze gedachten? 

Een mooie dankjewel aan je brein

Als je brein steeds met dezelfde verhalen komt, bedankt het dan gewoonweg. ‘Bedankt brein, heel informatief’. Doe het niet sarcastisch, maar hartverwarmend en met humor. Je kan het ook combineren met het geven van (belachelijke) namen aan de verhalen. Bijvoorbeeld: ‘Bedankt zotte Zoë!’

Gekke stemmen

  1. Zoek een gedachte die je van streek maakt. Focus er een tiental seconden op. Hou deze gedachte even vast en neem waar wat dit met jou doet. 
  2. Kies een cartoon of grappig figuur (denk aan Mickey Mouse, Barbie,...). Breng de gedachte van daarnet terug, maar in met de stem van jouw gekozen figuur. Neem waar wat dit met jou doet.
  3. Breng de gedachte nu terug zoals in stap 1, maar neem opnieuw waar wat dit met jou doet.

Doe dit zo vaak als nodig tot je merkt dat de gedachte die je in stap 1 nam jou minder van streek maakt. Het kan zelfs zijn dat je jezelf erop betrapt hebt hierbij te glimlachen! Je bent tot het besef gekomen dat woorden gewoon woorden zijn. Door de woorden door iets of iemand anders te horen ben je tot besef gekomen dat de (negatieve)  gedachte(n) die je hebt slechts een opeenvolging van woorden zijn en zo verliezen ze hun impact. Dit doet je misschien denken aan het rijmpje: ‘Sticks and stones may break my bones, but words can never hurt me’. 

Remember

Hou even dit verhaaltje in gedachten 

Stel je eens voor dat er ineens een verre kennis opduikt aan jouw deur. Je hebt deze kennis nog nooit in het echt ontmoet, maar hoorde er wel al veel verhalen over. Er werd jou verteld dat ze een slecht persoon is, gevaarlijk, niemand die haar kan uitstaan en dat het er altijd op neerkomt dat iedereen met wie ze contact krijgt het vroeg of laat te verduren krijgt. Als je al deze verhalen echt zou geloven, zou je haar dan in jouw huis binnen laten? Zou je haar zelfs in jouw omgeving willen? Natuurlijk niet! Je zal er alles aan doen om zo snel mogelijk van haar vanaf te komen.

Maar wat als al deze verhalen vals waren of volledig uit de context getrokken? Wat als zij eigenlijk echt wel een ok persoon is die het slachtoffer is geworden van vele roddels? 

De enige manier dat je dit zal te weten komen is door wat tijd met haar door te brengen, alle roddels achter je te laten en haar zelf te leren kennen. Je hebt dergelijke situatie misschien zelfs al meegemaakt in je leven?! 

En zo is het in leren om te gaan met niet plezante emoties ook. Wat je moet doen, is de emoties verkennen door ermee te connecteren vanuit je observerende zelf  in plaats van het geloven vanuit je denkende zelf. Je zal zien dat je gevoelens zal ontdekken die je misschien zullen overdonderen, maar dat is ok. Emoties kunnen en mogen jou nu éénmaal van streek maken. Weet dat deze ook terug over gaan.

Als mensen zeggen dat emoties je wel echt pijn kunnen doen, ziek maken zelfs, dan bedoelen ze vormen zoals depressie. Dat klopt! Chronisch hebben van ‘negatieve’ gevoelens kan er inderdaad voor zorgen dat je uitgeblust raakt. Een belangrijk woord hier is ‘chronisch’. Door jouw emoties via jouw observerende zelf te verkennen en te connecteren, kies je ervoor om de ‘vechtknop’ op UIT te zetten. Je vecht er niet tegen. Pijnlijke emoties worden chronisch als jouw vechtknop AAN staat. Stop je dus met ertegen te vechten, ben je vrij te bewegen en zullen deze gedachten ook sneller terug weg gaan. 

Reageer dus op jouw emoties met acceptatie. Zo worden ze niet chronisch en kunnen ze jou geen pijn doen. Verken ze vanuit jouw observerende zelf en ga aan de slag met bovenstaande oefeningen om jou hierbij te helpen. Wil je dit alles meer onder de loep nemen en leren? Boek dan jouw afspraak!


Leen Seminck - Strak Plan

Bronnen: 
Eigen werk - Strak Plan 
Harris, R (2008), The happiness trap. London: Robinson, Little, Brown Book Group